GAH

Hur mycket makt ska ett barn ha egentligen?

För min värdpojke som är 11 år får jag inte ha min dator var jag vill här på nedervåningen. Jag får inte ladda mobilen var jag vill. Jag får inte ha mitt alarm. Jag får inte köra som jag vill. 

Mina värdbarn tycker om att hoppa runt och leka och springa och dansa medan dem äter middag. Vilket jag strängt försöker förbjuda när jag passar dem. Jag är otroligt rädd för att dem ska sätta i halsen. Men vem kan "förbjuda" barnen att göra det? Få dem att sitta ner någerlunda bra iallfall. Au parien? Nej för hon vet ju ingenting. Så föräldrarna kanske? Nej för dem är för mesiga för att säga från. Bättre att hålla med barnen än att stå på au pairens sida och stötta henne.

Eller kanske när man ska lämna av ett barn på fotbollen. Hur det ska gå till kan väl 9åringen få bestämma. Även fast värdföräldrana specifikt sagt till au pairen att FÖLJA MED IN OCH SE TILL SÅ ATT DET INTE ÄR INSTÄLLT OCH ATT TRÄNAREN ÄR DÄR. Så kan väl barnet få bestämma att det är säkrare att bara släppa av henne och hon går in själv. SERIÖST!! Föräldrarna sa till mig att följa med henne in, för det har hänt innan att en tidigare au pair bara öppnat bildörren och släppt av ungen och sen har det inte varit något så den fått sitta ute och vänta en timme. SJÄLVKLART att man följer in liksom. Men det tyckte inte min 9 åring och det var ett jäkla liv om det fast jag förklarade anledningen och att föräldrarna sagt till mig. Sen säger 9åringen till föräldrana vad som hänt. Helt okej, för hon berättade precis som det var, hon hittade inte på något utan allt var sant. Bara det att föräldrarna ställer sig på hennes sida. Och jag får kritik på att jag inte lyssnar på barnen. Fast jag gjorde precis som dem sagt till mig. "Jag vet att vi sagt till dig att göra så.. Men vi låter barnen bestämma ganska mycket". Eeeh ah fan. Blir så trött..

HUR MYCKET MAKT SKA ETT BARN HA EGENTLIGEN?!

Kommentarer
Postat av: mamma

Barn ska inte ha makt, man ska lyssna på dem och sen förklara varför saker o ting ska göras på ett visst vis. Puss på dig <3

2010-12-09 @ 22:37:06
Postat av: Louise

Precis så jag gör ju. det uppskattas inte här

2010-12-09 @ 22:53:53
URL: http://mlouise.blogg.se/
Postat av: Ronja

testa en rematch till då. go for it.

2010-12-10 @ 06:13:02
URL: http://lifebyronjis.blogg.se/
Postat av: Kajsa

Tänk vad bra att du får den erfarenheten! Nu vet du ju hur du INTE ska vara när du själv får barn. Allt i livet är ju inte som man själv vill, så man får se allt som något lärorikt och något man har nytta av i livet.

2010-12-10 @ 09:21:06
URL: http://lararmamman.blogg.se/
Postat av: Lollo

Förstår hur du känner, mina värdbarn styr här helt o hållet och det är så sjukt jobbigt och de är skitelaka!!!

2010-12-10 @ 10:58:19
URL: http://sundaay.blogg.se/
Postat av: Lollo ♥

asså du får ju säga till föräldrarna att ud inte kan ha det så. hur ska barnen någonsin respektera dig om föräldrarna inte ens gör det?

2010-12-11 @ 20:36:43
URL: http://lollohellobaby.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0